); ga('send', 'pageview');

Rejestracja w Urzędzie - Grodzki Urząd Pracy w Krakowie

Baner Urząd

Na zdjęciu kolaż fotografii z pracownikami biurowymi

Вложенные приложения

Informacje starosty

Rejestracja w Urzędzie

Jeśli jesteś zainteresowany rejestracją w Grodzkim Urzędzie Pracy w Krakowie jako bezrobotny lub poszukujący pracy to:
 
  1. skompletuj wymagane dokumenty;
  2. wybierz dogodny dla siebie sposób rejestracji (elektroniczna, bądź tradycyjna);
  3. oczekuj na odpowiedź drogą elektroniczną, bądź pocztową w zależności od opcji jaką wybrałeś.

Rejestracja elektroniczna

Aby dokonać rejestracji, osoba ubiegająca się o zarejestrowanie wypełnia wniosek za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346 i 568 ).
 
Z rejestracji w urzędzie pracy za pośrednictwem Internetu, mogą skorzystać osoby dysponujące:
  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
  • podpisem zaufanym albo
  • podpisem osobistym.
Ubiegający się o zarejestrowanie  wypełnia wniosek o dokonanie rejestracji za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, udostępnionego na stronie www.praca.gov.pl. Wymagane do rejestracji dokumenty muszą zostać zeskanowane a wniosek opatrzony jednym z powyżej opisanych podpisów.
 
Rejestracji osoby ubiegającej się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy dokonuje się z dniem, w którym osoba wniosła wniosek po opatrzeniu go i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów oraz oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych, kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
 

Aby skorzystać z rejestracji elektronicznej:

  1. załóż konto na portalu praca.gov.pl (instrukcja dostępna tutaj)
  2. przeczytaj instrukcję, jak dokonać rejestracji elektronicznej (instrukcja dostępna pod adresem: https://psz.praca.gov.pl/dla-bezrobotnych-i-poszukujacych-pracy/rejestracja-w-urzedzie/instrukcja-elektronicznej-rejestracji);
  3. zeskanuj wymagane dokumenty;
  4. przejdź do usług elektronicznych urzędu, wybierz rejestracja/wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy i uzupełnij wniosek KRB
  5. uzupełniony i podpisany wniosek wraz z załącznikami wyślij do Grodzkiego Urzędu Pracy i oczekuj na odpowiedź drogą elektroniczną, bądź listowną w zależności od formy kontaktu jaką wybrałeś.
Jeśli nie posiadasz profilu zaufanego a chcesz skorzystać z powyższej metody rejestracji przeczytaj jak możesz założyć profil zaufany https://pz.gov.pl/pz/index.

Rejestracja elektroniczna (prerejestracja) – internetowa rezerwacja terminu rejestracji

Jeśli nie posiadasz jednego z wymaganych podpisów do dokonania pełnej rejestracji elektronicznej (tj. kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, bądź podpisu osobistego) a chcesz zaoszczędzić czas i nerwy na stanie w ewentualnych kolejkach, przekaż uprzednio do urzędu dane, za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl. Wówczas urząd pracy wyznaczy Ci termin stawiennictwa, nie dłuższy niż 7 dni roboczych od dnia przekazania danych, w celu dostarczenia wszystkich wymaganych na potrzeby rejestracji dokumentów i dokonania rejestracji. W sytuacji, gdy nie stawisz się w wyznaczonym przez urząd terminie, dane przekazane zostaną usunięte z systemu teleinformatycznego publicznych służb zatrudnienia.

Rejestracji dokonuje się z dniem zgłoszenia do powiatowego urzędu pracy i poświadczeniu własnoręcznym podpisem przekazanych dane i złożeniu w obecności pracownika powiatowego urzędu pracy pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu.
 

Aby skorzystać z internetowej prerejestracji:

  1. załóż konto na portalu praca.gov.pl (instrukcja dostępna pod adresem: https://psz.praca.gov.pl/documents/10240/b54cc331-c2f5-41ba-b1be-2507aa255398);
  2. zeskanuj wymagane dokumenty;
  3. przejdź do usług elektronicznych, wybierz rejestracja/wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy, przejdź do wniosku KRB.
  4. wybierz adresata wniosku KRB tj. Grodzki Urząd Pracy, ustal dogodny dla siebie termin i godzinę na dokonanie czynności rejestracyjnych.
  5. wypełniony wniosek wraz załącznikami wyślij do Urzędu a w umówionym terminie zgłoś się w ustalonym miejscu w celu dokonania rejestracji.


Rejestracja tradycyjna

Jeśli nie posiadasz dostępu do internetu albo chcesz zarejestrować się w urzędzie jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy w sposób tradycyjny,  to:
  1. przygotuj wymagane dokumenty;
  2. zgłoś się do powiatowego urzędu pracy i przekaż pracownikowi, dokonującemu rejestracji swoje dane wraz z dokumentami.
Rejestracja zostanie dokonana po poświadczeniu przez Ciebie własnoręcznym podpisem przekazanych danych i złożeniu stosownych oświadczeń

Dokumenty wymagane do rejestracji

Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny przekłada:
  • dowód osobisty lub inny dokument tożsamości a w przypadku cudzoziemców karta pobytu lub paszport oraz decyzja Wojewody zezwalająca na pobyt w Polsce;
  • w przypadku posiadania tymczasowego adresu zameldowania na terenie działania GUP – zaświadczenie z Urzędu Miasta o czasookresie meldunku;
  • orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, bądź dokumenty stwierdzające przeciwskazania do wykonywania określonych prac;
  • świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia;
  • świadectwa pracy;
  • osoby, które były zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy powinny przedłożyć zaświadczenie o wynagrodzeniu brutto (w rozbiciu na poszczególne miesiące);
  • zaświadczenie z ZUS o okresie opłacania i podstawie naliczania składek z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej lub współpracy przy jej prowadzeniu;
  • osoby, które świadczyły pracę na podstawie umowy uaktywniającej zaświadczenie z ZUS o okresie podlegania ubezpieczeniom z tego tytułu;
  • osoby, które były zatrudnione w ramach umowy zlecenia,  umowy agencyjnej lub  innej umowy o świadczenie usług lub współpracy powinny przedłożyć zaświadczenie o wynagrodzeniu brutto (w rozbiciu na poszczególne miesiące) wraz z adnotacją o odprowadzaniu składek na ZUS i FP;
  • zaświadczenie z ZUS-u o okresach pobierania zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego, przypadających po ustaniu zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej albo zaprzestania prowadzenia pozarolniczej działalności, ze wskazaniem podstawy wymiaru tych zasiłków i świadczenia
  • świadectwo zwolnienia z zakładu karnego wraz z zaświadczeniem o wykonywaniu pracy w zakładzie karnym oraz osiąganym wynagrodzeniem brutto (w rozbiciu na poszczególne miesiące);
  • książeczka wojskowa w przypadku odbycia zasadniczej służby wojskowej, ćwiczeń wojskowych lub innych okresów, które mają wpływ na uprawnienia wynikające ze statusu;
  • zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy;
  • zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej o okresie pobierania zasiłku stałego, 
  • zaświadczenie z instytucji właściwej o okresie pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, zasiłku dla opiekuna lub specjalnego zasiłku opiekuńczego wraz z informacją o przyczynie ustania;
  • zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania świadczenia wspierającego.
 

Dokumenty po pracy za granicą

W celu potwierdzenia i uznania okresu pracy wykonywanej w państwach Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii, poza dokumentami do rejestracji osób bezrobotnych, ubiegający się o rejestrację powinien przedłożyć w dniu rejestracji dokument U1/E-301 – urzędowe potwierdzenie okresów zaliczanych przy przyznaniu świadczenia.

Dokument U1/E-301 wystawiany jest przez instytucję właściwą danego państwa, w którym ostatnio świadczył pracę. W przypadku nieposiadania dokumentu U1/E-301, dla ustalenia uprawnień niezbędne będą wszystkie informacje (dotyczące okresów ubezpieczenia, zatrudnienia i pracy na własny rachunek  za granicą np. umowy, kontrakty, świadectwa pracy, rozliczenia podatkowe, potwierdzenia wypłat – w obcym języku, nieprzetłumaczone ), które pozwolą zidentyfikować okres zatrudnienia za granicą. Na ich podstawie Wojewódzki Urząd Pracy pozyskuje odpowiednią dokumentację z zagranicznej instytucji właściwej. Zasiłek dla bezrobotnych przyznawany jest na zasadach prawa polskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w oparciu o przepisy koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego krajów Wspólnoty Europejskiej.
 
Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako poszukujący pracy przekłada:
  • Dowód osobisty albo inny dokument tożsamości,
  • Świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia,
  • Świadectwa pracy i inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień przysługujących na podstawie przepisów ustawy,
  • Dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeśli osoba rejestrująca się takie posiada,
  • Osoba niepełnosprawna, oprócz dokumentów o których mowa w pkt. 1 – 4 przedkłada dokumenty potwierdzające stopień niepełnosprawności.
Powyższe dokumenty należy traktować jako podstawowe, w szczególnych przypadkach wymagane są dokumenty uzupełniające, o których w razie zaistnienia sytuacji wnioskodawca zostanie poinformowany po złożeniu wniosku.
 
Jeżeli osoba była już wcześniej zarejestrowana w rejestrze bezrobotnych i poszukujących pracy, ponowna rejestracja polega na uzupełnieniu i modyfikacji danych, które istnieją w rejestrze. Oznacza to, że oprócz dowodu osobistego należy przedłożyć dokumenty, potwierdzające zatrudnienie po wyrejestrowaniu z tut. ewidencji oraz dokumenty, potwierdzające zmiany, które nastąpiły po wyrejestrowaniu.
 
Dokumenty związane ze statusem osoby bezrobotnej znajdziesz tutaj

Informacje o publikacji dokumentu

Menu Display