Prawa i obowiązki osoby bezrobotnej

Print Drukuj

Prawa osoby bezrobotnej

Status bezrobotnego przysługuje Tobie przez okres 3 lat od dnia rejestracji, z wyjątkiem sytuacji, w których zgodnie z ustawą następuje utrata statusu bezrobotnego. 
Okres posiadania statusu bezrobotnego  ulegnie przedłużeniu o czas niezbędny do zakończenia przez Ciebie formy pomocy.
Jeśli zarejestrujesz się w urzędzie pracy jako bezrobotny to nie będziesz mógł zarejestrować się jako:

  1. poszukujący pracy oraz posiadać takiego statusu przez okres posiadania statusu bezrobotnego;
  2. bezrobotny w innym urzędzie pracy.

Jako osoba bezrobotna masz prawo do:

  1. rejestracji w PUP właściwym dla miejsca zamieszkania po przedstawieniu niezbędnych dokumentów;
  2. zasiłku dla bezrobotnych, jeżeli spełnia ustawowe warunki do jego nabycia;
  3. korzystania nieodpłatnie z pośrednictwa pracy na terenie kraju i za granicą oraz poradnictwa zawodowego, które jest organizowane w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy;
  4. ubiegania się m.in. o:
  1. ubezpieczenia zdrowotnego, o ile nie podlegasz ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu np. ubezpieczenie rolników w KRUS, z tytułu pobierania renty rodzinnej.

Obowiązki osoby bezrobotnej

Jeżeli jesteś osobą bezrobotną, zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy, do Twoich obowiązków należy:

  1. powiadomienie za pośrednictwem formularza elektronicznego albo osobiście w PUP, w którym jest zarejestrowany w  terminie 7 dni o:
    1. wszelkich zmianach w danych przekazanych w trakcie rejestracji oraz w złożonych oświadczeniach, od dnia ich wystąpienia,
    2. zamiarze zmiany miejsca zamieszkania, czego skutkiem jest zmiana właściwości PUP i wskazania PUP właściwego ze względu na planowane miejsce zamieszkania; 
  2. zawiadomienie PUP o niezdolności do pracy w terminie 2 dni od dnia wystawienia zaświadczenia lekarskiego oraz dostarczenie do PUP tego zaświadczenia lub wydruku tego zaświadczenia w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania;
  3. powiadomienie w ciągu 7 dni PUP o podjęciu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej (umowa - zlecenie, umowa o dzieło), bez względu na wysokość wynagrodzenia lub o złożeniu wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz o zaistnieniu innych okoliczności powodujących utratę statusu bezrobotnego albo utratę prawa do zasiłku (np. uzyskiwania miesięcznie przychodu z innego tytułu w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych);
  4. przesłanie za pośrednictwem formularza elektronicznego, albo osobiście w PUP, w którym jesteś zarejestrowany:
    1. oświadczenia o przychodach w terminie 7 dni od dnia ich uzyskania,
    2. innych dokumentów niezbędnych do ustalenia uprawnień do świadczeń przewidzianych w ustawie;
  5. zawiadomienie PUP o pobycie za granicą, którego okres  łącznie nie może przekroczyć 30 dni w jednym roku kalendarzowym;
  6. powiadomienie PUP o udziale w szkoleniu bez skierowania starosty, finansowanym z publicznych środków wspólnotowych i krajowych, organizowanym przez inny podmiot niż urząd, w terminie 7 dni przed rozpoczęciem szkolenia;
  7. podjęcie i realizacja po skierowaniu przez PUP umowy o formę pomocy chyba, że powodem niepodjęcia albo przerwania realizacji było podjęcie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej;
  8. przyjęcie propozycji prac społecznie użytecznych, chyba że odmowa ich przyjęcia była uzasadniona; 
  9. utrzymywanie kontaktu z PUP co najmniej raz na 90 dni w celu potwierdzenia zainteresowania pomocą określoną w ustawie;
  10. wzięcie udziału w przygotowaniu indywidualnego planu działania oraz jego realizacja, w sytuacji gdy jest obowiązkowy; 
  11. powiadomienie PUP o odbywaniu wolontariatu lub praktyki absolwenckiej i przedstawienia  zawartego porozumienia lub umowy;
  12. powiadomienie o pełnieniu bez wynagrodzenia funkcji członka statutowych władz organizacji pozarządowej, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i  przedstawienie właściwemu PUP oświadczenia organizacji, w której władzach zasiada, potwierdzające pełnioną przez niego funkcję i niepobieranie wynagrodzenia z tytułu jej pełnienia;
  13. zwrot w ciągu 30 dni od dnia doręczenia decyzji starosty: 
    1. świadczenia pieniężnego wypłaconego mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do jego pobierania, 
    2. świadczenia pieniężnego wypłaconego na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd starosty przez osobę pobierającą to świadczenie, 
    3. kosztów badań lekarskich i psychologicznych, kosztów przejazdu, poniesionych w przypadku:
      1. skierowania do formy pomocy na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd starosty przez osobę lub
      2. niepodjęcia lub przerwania formy pomocy z własnej winy,
    4. zasiłku, stypendium lub innego świadczenia pieniężnego finansowanego z Funduszu Pracy wypłaconego za okres, za który bezrobotny nabył prawo do emerytury, świadczenia przedemerytalnego, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej, renty rodzinnej w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę, renty socjalnej, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego, jeżeli organ rentowy, który przyznał świadczenie, nie dokonał jego pomniejszenia na zasadach określonych w art. 253;
    5. zasiłku, stypendium lub innego świadczenia pieniężnego finansowanego z Funduszu Pracy wypłaconego osobie za okres, za który nabyła prawo do świadczenia pieniężnego przysługującego członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych albo prawa do renty inwalidzkiej przyznawanej na podstawie ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin lub ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, 
    6. kosztów, o których mowa w art. 109 ust. 1 (tj. kosztów szkolenia, nostryfikacji, uznania kwalifikacji zawodowych, studiów podyplomowych)  w przypadkach określonych w tym przepisie lub gdy sfinansowanie tych kosztów nastąpiło na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd starosty przez bezrobotnego lub poszukującego pracy,
    7. kosztów stażu, w przypadkach określonych w art. 120 ustawy, lub gdy sfinansowanie tych kosztów nastąpiło na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd starosty przez bezrobotnego lub poszukującego pracy,
    8. zasiłku wypłaconego za okres, za który w związku z orzeczeniem sądu wypłacono:
      1. wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy lub
      2. odszkodowanie z tytułu nieuzasadnionego lub naruszającego przepisy o wypowiadaniu umowy o pracę wypowiedzenia umowy o pracę, lub
      3. odszkodowanie z tytułu rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z naruszeniem przepisów o rozwiązaniu umowy o pracę w tym trybie
    9. świadczenia przedemerytalnego wypłaconego w kwocie zaliczkowej, jeżeli organ rentowy odmówił wydania decyzji ustalającej wysokość emerytury w celu ustalenia wysokości świadczenia przedemerytalnego.

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Plan szkoleń grupowych na rok 2025

Print Drukuj

Poniżej prezentujemy plan szkoleń grupowych dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy finansowanych ze środków Funduszu Pracy oraz EFS+ w roku 2025.

Terminy zapisów na szkolenia: 25-31.03.2025r.

1. Kurs prawa jazdy kat. C, C+E wraz z kwalifikacją wstępną przyspieszoną dla kierowców wykonujących transport drogowy rzeczy z egzaminami państwowymi

2. Spawacz TIG - Kurs spawania blach i rur spoinami pachwinowymi metodą TIG (141)  stali zwykłej i nierdzewnej**

3. Elektromonter (elektryk) zakładowy – Kurs przygotowujący do egzaminu na uprawnienia elektroenergetyczne gr. G1 do 1kV (eksploatacja) wraz z egzaminem**

I.

O skierowanie na szkolenie grupowe może ubiegać się osoba uprawniona, która:

  1. Realizuje Indywidualny Plan Działania założony przed lub najpóźniej w dniu złożenia wniosku o skierowanie na szkolenie.  W Indywidualnym Planie Działania powinien zostać określony kierunek wskazanego szkolenia zawodowego. Wnioski osób, które nie realizują Indywidualnych Planów Działania lub ich Indywidualny Plan Działania nie przewiduje uczestnictwa we wnioskowanym szkoleniu zawodowym będą rozpatrywane negatywnie.
  2. Nie odmówiła w roku bieżącym oraz poprzednim bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, stażu, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych lub robót publicznych.
  3. Na szkolenia nie będą kierowane osoby, które skorzystały z aktywnych form (takich jak: szkolenia, staże, studia podyplomowe) w 2024 roku oraz bieżącym lub aktualnie uczestniczą w studiach podyplomowych dofinansowanych ze środków Funduszu Pracy, odbywają staż, otrzymały w bieżącym roku środki na podjęcie działalności gospodarczej.

Urząd w roku kalendarzowym finansuje koszty jednego szkolenia.

II.

  1. W pierwszej kolejności na szkolenia będą kierowane osoby bezrobotne, które przedstawią oświadczenie pracodawcy o zatrudnieniu po ukończeniu szkolenia wraz            z formularzem krajowej oferty pracy – preferowani pracodawcy działający na terenie Miasta Krakowa. W przypadku, gdy osoby z oświadczeniami pracodawcy nie wykorzystają całej puli miejsc w grupie szkoleniowej o zakwalifikowaniu na szkolenie pozostałych osób decyduje kolejność przyjmowanych kart zgłoszeń.
  2. Grodzki Urząd Pracy zastrzega sobie możliwość wprowadzania zmian w planie szkoleń wynikających ze zmian w zapotrzebowaniu na zawody i specjalności na rynku pracy, dostępności środków Funduszu Pracy lub Europejskiego Funduszu Społecznego plus oraz zmian wynikających z nowelizacji przepisów prawa.
  3. Termin zapisów na dane szkolenie może ulec skróceniu w sytuacji, gdy liczba kandydatów w znacznym stopniu przekroczy liczbę miejsc w grupie szkoleniowej.            W przypadku szkoleń cieszących się mniejszym zainteresowaniem termin zapisów może zostać wydłużony.
  4. Osoba może złożyć zgłoszenie wyłącznie na jedno wybrane przez siebie szkolenie. Złożenie zgłoszenia na inne szkolenie jest możliwe po uzyskaniu informacji                o niezakwalifikowaniu się na szkolenie wybrane w pierwszej kolejności.
  5. W przypadku szkoleń realizowanych w dwóch lub więcej grupach szkoleniowych nabór jest prowadzony osobno dla każdej grupy. Osoby niezakwalifikowane do grupy wcześniejszej i zainteresowane udziałem w szkoleniu w następnym terminie są zobowiązane do ponownego złożenia zgłoszenia na szkolenie.
  6. Osoby ze statusem poszukującego pracy nie pozostającego w zatrudnieniu posiadające orzeczenie o stopniu niepełnosprawności mogą korzystać ze szkoleń finansowanych ze środków PFRON. Informacje na ten temat naboru wniosków podane zostaną w odrębnym komunikacie.

* Zaświadczenie wydano na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz. U. z. 2014 r. poz. 622 ze zm.).

**Grupę docelową wsparcia w ramach projektu EFS + można objąć posiadającego status osoby bezrobotnej oraz znajdującego się w szczególnej sytuacji na rynku pracy:

    osoby powyżej 50 r.ż.,

    osoby długotrwale bezrobotne,

    osoby z niepełnosprawnościami,

    osoby do 30 roku życia

    migranci.

W pierwszej kolejności na szkolenia będą kierowane osoby bezrobotne, które przynależą do większej liczby grup docelowych projektu.

Szkolenia powinny być realizowane zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji osób z niepełnosprawnościami. Wymogi dostępności opisane poniżej:

https://www.pois.gov.pl/media/23674/publikacja_wersja_interaktywna_3.pdf

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu